رژیم های غذایی با پروتئین بالا ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند

18 نوامبر 2019 - اعتقاد بر این است که یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد پروتئین، رژیمی سالم است. این رژیم به ویژه  به افراد چاق برای کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام پیشنهاد می شود، این رژیم به شما در کاهش چربی و حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می کند. اجتناب از کربوهیدرات ها و جایگزین کردن آنها با پروتئین، برای همه کسانی که به ظاهر و سلامتی خود اهمیت می دهند، به یک معضل عمده تبدیل شده است.

اکنون دکتر کامیار کلانتر زاده، Holly M Kramer  و پرفسور Fouque ، ضروری دانسته اند که این اعتقاد را زیر سؤال برده و یک برچسب هشدار دهنده ی محکم را بر این عادت غذایی مدرن ما بزنند. پرفسور Fouque گفت: ما ممکن است با تبعیت از رژیمهای پر پروتئین در دریافت کالری صرفه جویی کنیم، اما ممکن است سلامت کلیه های خود را نیز به خطر اندازیم. رژیم غذایی با پروتئین بالا اغلب با وعده صرفه جویی در کالری و کاهش وزن به افرادی که از دیابت رنج می برند یا چاق هستند، توصیه می شود. اما مسئله مهم این است که این گروه از افراد به ویژه مستعد آسیبهای کلیوی ناشی از دریافت پروتئین زیاد هستند. وی ادامه داد: رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث هایپرفیلتراسیون گلومرولی می شود که با توجه به دانش فعلی ما، ممکن است یک بیماری کلیوی مزمن قبلی با درجه پایین را که غالباً در مبتلایان به دیابت شایع است، به مرحله ی وخیم تری هدایت کند. او افزود: این نوع رژیم غذایی حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های کلیوی دو نوو[1] را افزایش دهد. به طور خلاصه باید بگوییم: توصیه کردن رژیم غذایی با پروتئین بالا به یک بیمار مبتلا به دیابت که دارای اضافه وزن است، ممکن است در واقع منجر به کاهش وزن شود، اما باعث کاهش شدید عملکرد کلیوی او نیز می شود. ما کاهش وزن را می خواهیم، اما کاهش سریع عملکرد کلیوی نیز ناخواسته بهمراه آن نصیبمان می شود.

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 و این واقعیت که حداقل 30٪ از بیماران مبتلا به دیابت از یک بیماری مزمن کلیوی رنج می برند، متخصصان معتقدند که زمان آن فرا رسیده است که به جمعیت مبتلا به دیابت و عموم مردم در این مورد هشدار داده شود.

 پرفسور Fouque ادامه داد: با توصیه به افراد - به ویژه افراد با ریسک بالا برای بیماریهای مزمن کلیوی، یعنی بیماران دیابتی، افراد چاق، افرادی با یک کلیه و احتمالاً حتی افراد مسن - برای خوردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین، ما زنگ مرگ را برای سلامت کلیه های آنها و نزدیک کردن آنها به پیوند کلیه، به صدا در می آوریم.

این خلاصه ای از سرمقاله ای بود که توسط سه نویسنده ی فوق الذکر به همراه دو مطالعه ی جدید در مورد این موضوع، در شماره ی فعلی NDT منتشر شده است. آنالیز انجام شده بر روی نتایج یک گروه از افراد هلندی ارتباط مستقیمی را بین میزان مصرف پروتئین روزانه و کاهش عملکرد کلیه ها نشان داد. هرچه میزان مصرف پروتئینها بیشتر باشد، کاهش عملکرد کلیه ها، سرعت بیشتری می گیرد. نتیجه ی یک مطالعه ی اپیدمیولوژیک انجام شده در کره جنوبی به همین موضوع اشاره دارد: خطر از دست دادن سریع تر GFR ، برای افرادی که بیشترین میزان دریافت پروتئین را داشتند، 1.3 بیشتر است. این یافته به خودی خود جدید نیست. بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده اند که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است به عملکرد کلیه ها آسیب برساند، به همین دلیل است که نفرولوژیست ها به بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی در مراحل اولیه، توصیه می کنند که از یک رژیم کم پروتئین تبعیت کنند. تا زمانی که معلوم نشود که آیا پروتئین ها از منظر منبع آنها، -حیوانی یا گیاهی- تفاوت دارند یا خیر، توصیه می شود از مصرف زیاد پروتئین خودداری کنند.

اما همانطور که پرفسورFouque  و همكارانش خاطرنشان كردند، مشكل اصلی در مورد افرادی است که از ابتلای خود به بیماری مزمن كلیوی كاملاً بی اطلاع هستند و از رژیم غذایی سرشار از پروتئین پیروی می كنند، زیرا آنها معتقدند كه این رژیم غذایی، یک رژیم سالم است. این افراد نمی دانند که آنها روند سریعی را به سمت نارسایی غیرقابل بازگشت کلیه ها می پیمایند.

 پرفسورFouque  و همكارانش در سازمان خیریه ی ERA-EDTA[2] می خواهند یک کمپین اطلاع رسانی را آغاز کنند و آگاهی از این مشکل را در بین عموم مردم ارتقا دهند. این مهم است که مردم بدانند که طرف دیگری نیز برای رژیم های غذایی با پروتئین بالا وجود دارد، همیشه ابتدا باید بیماری کلیوی خفیف، قبل از تغییر عادت غذایی و تبعیت از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا، درمان و کنترل شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-high-protein-diets-kidneys.html

 

[1] de novo kidney diseases

[2] European Renal Association – European Dialysis and Transplant Association